Zinderend openingsconcert en aantrekkelijk musiceerplezier

concert  festival  Wat heb je gezien

Het openingsconcert van het Festival Zeeland Klassiek (FZK) kreeg de titel Feest. En inderdaad het werd een aantrekkelijk muzikaal feestje vrijdag 27 juni in de Zeeuwse Concertzaal in Middelburg. De 30ste editie brengt tien dagen optredens waarin het met liefde en plezier musiceren, en de inspirerende samenwerking tussen jonge- en meer ervaren musici centraal staan. De cohesie tussen de Meesters en de Gezellen is geweldig en het speelplezier spat ervan af.

Artistiek leider van het Festival, Lisa Jacobs koos als thema 2025: Signs, Games & Messages’, geïnspireerd op de Miniaturen van György Kurtág (1926-). Een thema waar je alle kanten mee uit kunt. Het wordt een ontdekkingsreis door eeuwen muziek van barok- tot en met hedendaagse muziek. Een confrontatie met emoties en een zoektocht naar achterliggende betekenissen. Spannend, temeer omdat de samenwerking tussen gearriveerde- en aankomende musici heel verfrissend en ongedwongen overkomt.

Er wordt gebruik gemaakt van kleine technische mogelijkheden zoals het dimmen van het licht direct na het ‘Shaking and trembling’ uit Shaker Loops van John Adams, Je kreeg, vanwege de pulserende ritmes, het idee dat je in een trein zat die over de rails denderde en dan ineens vanuit die duisternis zag je in het licht Lisa Jacobs staan die krachtig en met gevoel een miniatuur Dance Macabre vertolkte. Dat korte werkje ‘Postcard for Anna Keller’ van Kurtág, kwam behoorlijk binnen.
Daarna werd door het festivalensemble de Sinfonia Concertante in Es KV 364 van W.A. Mozart gespeeld, een rijke compositie waarin de twee solo-instrumenten viool (Lisa Jacobs) en altviool (Lech Antonio Uszynski) mogen uitblinken in virtuoze passages. Het arrangement waarin de hobo en de hoornpartijen werden ingevuld door viool en cello, was aangenaam.

De dialogen tussen viool en altviool waren karaktervol en soms heel virtuoos in het expressieve en uitgebalanceerde Allegro maestoso. Ook in het Andante werd op briljante wijze gemusiceerd, soms heel romantisch, en ook de mineursfeer tegen het wanhopige af, kwam over in dit langzame middendeel. Het slotdeel Presto met een contradans als telkens terugkerend thema klonk sprankelend en fris en eindigde met een knap en schitterend gespeelde cadens.

Na de pauze werd het Pianosextet in D opus 110 van Felix Mendelssohn vertolkt. Een werk dat hij als 15-jarige in tien dagen schreef. Een sextet, maar eigenlijk klein concert voor piano en vijf strijkers (viool, 2 altviolen, cello en contrabas). Een fris jeugdwerk waarin de klankkleur van de middenstem door de 2 altviolen en cello mooi uitkomt. Mendelssohn schreef de partij van de eerste altviool in het hoge register hoogstwaarschijnlijk voor een vriend die heel virtuoos kon spelen.

Het was genieten geblazen door de ongedwongen manier waarop gemusiceerd werd. De pianopartij werd geweldig gespeeld door Lauma Skride met sprankelende triolen en vlotte loopjes. Als toehoorder kon je een mooi beeld oproepen hoe er in huize Mendelssohn regelmatig muziek werd gemaakt. De toon in de altvioolpartij kwam mooi uit in het langzame deel. In het qua tempo iets gejaagde Menuetto en het rustgevende middendeel was het samenspel spannend. In de Finale met een briljant en een beetje volks thema werd met zichtbaar enthousiasme gemusiceerd. De effecten en accenten kwamen prima over, het fuoco slot klonk als vuurwerk.

Een Festival voor jong en oud, vol variatie en verassingen. Meer informatie? Zie www.festivalzeelandklassiek.nl en kom meegenieten. Er zijn nog 15 optredens/evenementen.

Jeanette Vergouwen-de Caluwe